Volejte  ( Po-Pá 8:00 - 17:00 )  777 690 712 nebo 777 337 909

home

O nás

O výrobci

Produkty

Magazín

Kontakty

logo 60denní záruka vrácení peněz bez udání důvodu koupit OBJEDNÁVKA
 

Balená voda - nejlepší marketingový trik naší doby

imgVoda je potravinou číslo jedna a rádi si ji příliš často kupujeme v praktické plastové lahvi. Podle názoru expertů je voda z plastové lahve málokdy zdravější než voda z kohoutku, je ale příčinou ekologické katastrofy.

Na lahvích s minerální a stolní vodou nás lákají sněhem pokryté hory, šťavnaté louky a křišťálově čistá jezera. Za tuto výrobcem minerálních vod slibovanou lázeňskou idylu zaplatíme rádi více – a hlavně tím způsobíme hory plastových odpadů a problémy místních obyvatel. Proč je stále tolik lidí připraveno platit za vodu, přestože je volně k dispozici z kohoutku? A co se děje s lahví vody, abych byl přesný?

89 miliard litrů vody v plastových lahvích ročně

Za rok se celosvětově naplní přibližně 89 miliard litrů vody do plastových lahví. 80 % z těchto lahví není recyklováno. Přitom je spotřeba balené vody velmi odlišně rozložena. Zatímco Evropa, Severní a Jižní Amerika konzumuje více než 150 litrů na obyvatele, je v mnoha částech světa - zatím – spotřeba ne více než 24 litrů.

map

Zejména ve Spojených státech je spotřeba balené vody na vzestupu. V roce 2011 spotřeboval každý občan USA, ať muž, žena nebo dítě, 222 lahví, to jsou čtyři lahve vody každý týden. (Prodejní čísla: Beverage Marketing Corp.).

V Německu je situace stejně dramatická. Perlivá, jemně perlivá, nebo bez bublin - Němci milují balenou vodu. Podle Siftung Warentest nosí každý Němec domů kolem 137 litrů balené vody ročně (rok 2011). Dříve dělaly velký byznys regionální studny, dnes pochází většina vody z low-cost 1,5litrové lahve z diskontních prodejen – a ty jsou především z plastu. Celkově se dostane do obchodu 70 % minerálních vod v jednorázových lahvích. Tendence je rostoucí.

Vývoj spotřeby minerální a léčivé vody v Německu 1970 -2012*

Balená voda je drahá a není o moc lepší než voda z kohoutku

Kritici označují lahve s vodou jako jeden z nejlepších marketingových triků naší doby. Vzhledem k tomu, že se za pojmem "vodou v lahvi" často skrývá extrémně předražená voda z vodovodu, ví málokdo. A také kvalita pramenité a minerální vody není o moc lepší než z vodovodu, naopak.

Voda z vodovodu je nejlepší kontrolovaná potravina, je totiž testována na více škodlivých látek než minerální a pramenité vody. Vyhláška o pitné vodě předepisuje více mezních hodnot než u minerální a stolní vody. Více o těchto rozdílech se dozvíš v článku Pitná voda z trubek místo z (plastové) láhve. Ve zprávě "Kolem pitné vody" informuje spolkové ministerstvo životního prostředí o kvalitě a zpracování pitné vody.

Ačkoli je balená voda jen zřídka kvalitativně lepší, je mnohem dražší. Dva litry minerální vody stojí v průměru jedno euro. Ze stejné jedno euro dostanete zhruba 200 litrů vody z vodovodu. Kromě ceny mluvíme zejména o ekologických aspektech vody z kohoutku.

Ekologická bilance plastové láhve: Katastrofa

obr.

Specifické dopady balené vody na životní prostředí byly zkoumány ve studii Interessenverbands Schweizer Wasserversorger (SVGW) Asociace švýcarských dodavatelů vody a byly srovnány s ekologickou bilancí pitné vody z kohoutku. Chlazená perlivá minerální voda v lahvi na jedno použití má 3,5 krát vyšší dopad na znečištění životního prostředí než chlazená voda z kohoutku. Důležité aspekty jsou přitom obaly a doprava.

Podobný výsledek dokládá v roce 2009 americká studie Tichomořského institutu: (Pacific Institute): Vědci vypočítali, že celosvětově je pro výrobu plastových lahví zapotřebí 50 milionů barelů ropy za rok - to je přibližně spotřeba ropy v USA na dva a půl dne.

Náklady na dopravu a energie je možné vypočítat mnohem obtížněji, protože některé lahve cestují skrz kontinenty, ostatní jen do sousedního města. Přesto se dá říct, že se ekologická bilance zlepšuje s kratší přepravní vzdálenosti, neboť je zde méně spotřebovaného paliva, a proto taky méně uvolněných emisí.

Záloha u plastových lahví nutně neznamená recyklaci. Vedle výroby a přepravy je dalším problémem plastový odpad, protože plast jednoduše nezmizí. Již nyní se hromadí vysoké hory plastů na okraji měst a pláží, plave v moři a řekách - s ničivými důsledky pro zvířata a ekosystémy. Dokonce i po stovkách let bude možné najít někde na zemi každý kousek plastu, který nebyl spálen.

Plné lahve, suché studny

img2

Úspěšný příběh balené vody obvykle prospívá jen výrobcům. Pokud jsou práva na vodu prodávána do soukromých společností, zůstává zásobování obyvatelstva bez prostředků často na trati - v Evropě, ale zejména v taky zemích, kde je tradiční nedostatek vody.

Znovu a znovu jsou známé případy, v nichž celé vesnice doslova sedí na suché zemi poté, co společnosti koupily práva na používání místních vodních zdrojů a následně je doslova vysály.

V jižní části indického Plachimada Coca-Cola čerpala roky každý den stovky tisíce litrů pitné vody, aby je následně přepravovala v lahvích. Studny okolních vesnic vyschly. Po dlouhých soudních sporech musela Coca-Cola provoz zastavit. Z Pákistánu je známý podobný případ, zodpovědnou zde byla velká nadnárodní společnost Nestlé.

Zatímco na jedné straně místní vodní zdroje budou vzácné zboží, firmy investují velké částky do podpory prodeje balené vody mířící zejména na lidi z chudších vrstev. Jak funguje uvedení nové minerální vody na trh v jedné zemi na jihu ukázala firma Nestlé před několika lety se svojí značkou Pure Life.

Aby zamířila také na lidi s nízkými příjmy, organizuje (kromě konvenční reklamy) zdravotní semináře, ve kterých např. zdravotní sestry vysvětlují negativní důsledky užívání vody z vodovodu. Vodní aktivista Jens Loewe k tomu dodává: "S jejich vodou slibují společnosti jako je Nestlé a Danone zdravý a dlouhý život - ale ve většině případů je voda z vodovodu stejně dobrá, zvláště pokud ji lidé převaří."

A Maude Barlow (bývalý hlavní poradce OSN) s ohledem na skutečnost, že více dětí umírá na špatné zásobování pitnou vodou než na AIDS, války nebo tropické choroby: "Společnost jako Nestlé přichází a říká, Pure Life je odpověď. A že s touto značkou obyvatelstvu prodává jejich vlastní vodu za spoustu peněz a tvrdí, že jejich voda ze studen není pitná, pak je to více než nezodpovědné - je to trestný čin".

Dnes je Pure Life druhou nejúspěšnější balenou vodou na světě - za Aqua od Danone. Další mezinárodní společnosti, které dominují na světovém trhu minerálních a stolních vod, jsou Coca Cola, Pepsi a Unilever. Zajistily si často za velmi málo peněz vodní práva pro velké plochy a dlouhé doby.

Obchod s vodou je lukrativní: investiční poradci nyní doporučují investovat do balené vody. V zemích jako je Čína, Thajsko, Indonésie, Mexiko a Brazílie, jsou tempa růstu prodeje v průběhu let 6-12 % za rok.

Jelikož mnoho lidí stále ještě nemá přístup k čisté pitné vodě, je mnohem důležitější rozšíření veřejného zásobování vodou, než pro většinu lidí jen stěží financovatelná balená voda, která sebou přináší také problém s odpadem.

Převzato z: Reset.org

 

 
 
pramenitá voda pro zdravější život

pramenitá voda pro zdravější život

 
60denní záruka

60denní záruka vrácení peněz

 
úspora v řádech desetitisíců ročně

úspora v řádech desetitisíců ročně

 
 

nahoru

-

Důležité odkazy

Balená voda - nejlepší
marketingový trik


Pitná voda z trubek místo z
plastové láhve

-

O nákupu

Obchodní podmínky
Objednávka a cena
Poučení o odstoupení od smlouvy

-

Potřebujete poradit?

Kontaktní informace

zpět nahoru

 
 

Všechna práva vyhrazena © publikuje firma Kamenné zdraví s.r.o. | Systém a provoz zajišťuje PROFI IMAGE s.r.o.